گروه مالي غدير بورسي مي شود/ افزايش سهم گروه مالي غدير در سود آوري وغدير به 20 درصد

[vc_row][vc_column][vc_column_text css_animation=”bounceInRight”]مديرعامل سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در خصوص وضعيت سودآوري «وغدير» گفت: امروزسازمان تامين اجتماعي و سهامداران اصلي اين سازمان يعني بازنشستگان نيروهاي مسلح به خود مي بالند چرا كه با مديريت تيم جديد در اين مجموعه جهشي را در سودآوري «وغدير» شاهد هستيم كه به هيچ وجه با دورهاي گذشته قابل مقايسه نيست.

به گزارش روابط عمومي تامين سرمايه دماوند، در نخستين روز نمايشگاه بورس، بانك ، بيمه ‌و خصوصي سازي نشست خبري  با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نيروهاي مسلح، مدير عامل شركت سرمايه گذاري غدير، مديرعامل شركت نفت و گاز پارسيان و برخي ديگر از مديران اين هلدينگ چندرشته اي به ميزباني گروه مالي غدير برگزار شد.

امير نجفي پور ضمن خوش‌آمدگویی به خبرنگاران با اشاره به برگزاري هشتمين نمايشگاه بورس، بانك، بيمه و خصوصي سازي اظهار كرد: توسعه «گروه مالي غدير» قابل تقدير است و حجم تامين مالي انجام شده در اين گروه با مجموع تامين مالي انجام شده در كشور قابل قياس است.

وي ادامه داد: به اعتقاد من، مهمترين اتفاقي كه در «وغدير» رخ داده و روبه روز هم در حال پررنگ تر شدن است، بحث شفافيت است؛ به زودي بيش از 80 درصد پرتفوي «وغدير» بورسي خواهد شد و اين نشان دهنده اهتمام اين مجموعه به شفافيت است و زماني كه شفافيت در مجموعه اي افزايش مي يابد، عملا فساد كاهش مي يابد واگربتوانيم معضل فساد كه گريبان اقتصاد كشور را گرفته، كاهش دهيم يقينا از هدررفت ها نيز جلوگيري مي شود و شاهد شكوفايي و بهره وري و بازده سرمايه خواهيم بود.

امير نجفي پور ادامه داد: علاوه بر آن شاهد هستيم كه اتفاقات بزرگي از نظر صنعتي و علمي در مجموعه «وغدير» رخ داده و در اين خصوص صنعتي سازي مسكن در هلدينگ ساختماني غدير رخداد بزرگ و بي سابقه اي در دنيا است و پتنت جدي و انحصاري براي اين زيرمجموعه وغدير ايجاد كرده است.

عرضه گروه مالي غدير در بازار سرمايه

در ادامه اين نشست ، مديرعامل شركت سرمايه گذاري غدير از عرضه اوليه برخي زيرمجموعه هاي اين هلدينگ چند طي يك سال آتي خبر داد و اظهار كرد: پيش بيني مي شود در سال ۱۴۰۰ سهم «گروه مالی غدیر» در سودآوری شركت سرمایه‌گذاری غدیر به ۲۰ درصد  افزايش يابد.

سيد اميرعباس حسینی گفت: شركت سرمایه‌گذاری غدیر بزرگ‌ترین هلدینگ چند رشته‌ای كشور است و حجم دارایی «گروه مالي غدير» يعني شركت گسترش صنعت نوين ايرانيان طي يك سال گذشته ۸ برابر شده و با بازدهی بالا بخشی از سود تامینی «وغدير» را به خود اختصاص داده و پیش بيني می‌شود در سال ۱۴۰۰ سهم گروه مالی غدیر در سودآوری سرمایه‌گذاری غدیر به حول و حوش ۲۰ درصد برسد.

وي با اشاره به شركت هاي زيرمجموعه گروه مالی غدیر يعني تامین سرمایه دماوند و شركت هاي فعال در حوزه سرمايه گذاري ادامه داد: سرمایه‌گذاری دي در حوزه فن‌آوری های نوآورانه مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر فعال است و در زنجیره ارزش خود استارتاپ های مرتبط با حوزه هاي مختلف را پوشش می دهد.

حسيني افزود: گروه مالي غدیر با دارايي 200 هزار میلیارد ريالي، امروز سهام‌دار شرکت‌های مهمی در «وغدير» است و امیدواریم با بورسی شدن «گروه مالی غدیر» در سال آینده یکی از بزرگترین عرضه ها در حوزه شركت هاي سرمایه‌گذاری را شاهد باشیم.

مديرعامل شركت سرمايه گذاري غدير اظهار كرد: مجموعه سرمایه‌گذاری غدیر در سال ۱۴۰۰ بر اساس تکلیفی که از طرف صندوق بازنشستگان نیروهای مسلح برعهده دارد، محور فعاليت خود را بر افزايش بازدهی متمركز كرده و امسال با سودآوری تقريبا دو برابری درمجموعه شرکت هاي «وغدير» مواجه هستيم كه گزارش‌های مربوط به این سودآوری در کدال منتشر شده است.

حسيني با بيان اينكه برخي زيرمجموعه هاي شركت سرمايه گذاري غدیر بعد از سال‌ها از زيان خارج شده اند، ادامه داد: یکی ازاین شرکت‌ها «هلدینگ صنعت ساختمانی غدیر» است که بعد از ۵ سال از زيان خارج شد و با داشتن ۳ مگا پروژه در جزيره کیش، در واقع یکی از مهمترین بازیگران در حوزه ساختمان در اين جزیره است و در عین حال با پروژه دانش‌بنیان صنعتی سازی (كه امروز به محصول رسيده و نمي توان ديگر آن را پروژه خواند) اكنون به عنوان یکی از مهمترین تولیدکنندگان ساختمان در آینده کشور مطرح است.

مدير عامل «وغدير» در پاسخ به سئوالي در خصوص برنامه عرضه شرکت های زيرمجموعه شركت سرمایه گذاری غدیر در بورس با اشاره به درج نماد «هلدینگ سیمانی غدیر» و عرضه اين شركت در ۲۰ آذر ماه سال جاري، اظهار كرد: اين هلدینگ ترکیبی از شرکت‌های سیمانی «وغدير» است و ۱۲ درصد سهم تولید «وغدیر» مربوط به این هلدینگ است .

وي ادامه داد: هلدينگ صنعت و معدن غدير با دارايي  600 هزار میلیارد ريال یکی از بزرگترین عرضه های بورسی خواهد بود و برخی شرکت‌هاي ديگرهمچون «فولاد غدیر ایرانیان» و«فولاد شاهرود» نيز در مسير عرضه قرار دارند و با اين روند، در پايان سال مالي آينده ترکیب دارایی بورسی «وغدیر» از مرز 200 هزار میلیارد ریال عبور خواهد کرد.

وي اظهار كرد: بخش دوم مربوط به شركت هاي زيرمجموعه غدير است كه سالها با بازدهي پايين و در برخي موارد با زيان مواجه بوده اند از جمله هلدينگ ساختمان غدير كه خود و زيرمجموعه هايش در بورس حضور دارند و اين شركت امسال با خروج از زياندهي سودساز شده و براين اساس همه شركت هاي زيرمجموعه وغدير امسال سود ده هستند و به تبع آنها سودآوري شركت سرمايه گذاري غدير نيز امسال با جهش مواجه خواهد شد.

مطالبات اوره اي پارسيان از دولت تعيين تكليف مي شود

همچنين، وحيد محمودي مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارسیان در خصوص مطالبات اوره‌ای این شرکت از دولت گفت: طی سال‌های گذشته همواره این موضوع مطرح بوده و برای اولین بار حسابرسی یارانه‌ای اين مطالبات طي  سال هاي ۹۸ تا پایان سال ۹۹ به اتمام رسیده و در حال ارسال به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، همچنين جلساتی با نهاد ریاست جمهوری به منظور درج مطالبات از محل فروش اوره  در بودجه سال ۱۴۰۱ برگزار شده یا اینکه مطالبات اوره اي «پارسيان»در قالب بند (ی) تبصره یک بودجه که تهاتر با نفت را اجازه می‌دهد، به این جدول اضافه شود و از اين محل مطالبات اوره ای دریافت شود یا تهاتر دارایی انجام شود، بنابراین برای تسویه مطالبات اوره اي یکی از این مسیرها انجام خواهد شد .

محمودي با بيان اينكه مجموع مطالبات اوره اي اين شركت از دولت حدود ۱۱۰ هزار میلیارد ریال تا 31 شهريور سال جاري برآورد مي شود، گفت: حسابرسي يارانه اي اين مطالبات تا پايان سال 1399 انجام شده و بر اساس ما به التفاوت قیمت یارانه اي مصوبه دولت، با نرخ حدود 7960 ريال به جهاد کشاورزی فروخته می شود ولی قیمت تمام شده ۲۵ هزار ریال است و در بورس کالا نیز با قیمت 140 تا 150 هزار ريال به فروش مي رسد كه تفاوت قابل توجه است و با توجه به افزايش 30 درصدي قسمت سوخت، اميدواريم كه حداقل بر اساس بهاي تمام شده اوره تسويه انجام شود و در خصوص مابه التفاوت نيز بر اساس قيمت نقدي بورس حصه انجام شود .

وي با بيان اينكه از نظر فروش صادراتي وضعيت مطلوبي داريم و حاشيه سود خيلي خوبي داريم ، اميدواريم دولت در بودجه سال 1401 قيمت خوراك را تغيير ندهد و مبناي محاسبه قيمت سال جاري باشد كه البته رشد 30 درصدي داشته است و زمزمه هاي افزايش نرخ مجدد به هين ميزان در سال 1401 نيز شنيده مي شود.

محمودي با بيان اينكه علاوه بر شركتهاي اصلي غدير يعني شركت نفت و گاز پارسيان كه با جهش سوداوري روبرو بوده طي يك سال اخيرتوانسته از ظرفيت هاي بين المللي براي افزايش فروش و درآمد استفاده كند، ادامه داد: بخشي از اين جهش سودآوري اين شركت را افزايش قيمت جهاني دانست و بخشي از اين افزايش سودآوري مربوط به سياست هاي متمركز در قيمت گذاري اوره بوده كه براي نخستين بار در پارسيان اجرا شده و به همين دليل در سال 1400 اوره را با قيمت هاي بالاتر از قيمت جهاني فروختيم كه در گذشته چنين تجربه اي نداشتيم.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]