رشد قابل توجه فعاليت هاي تامين سرمايه دماوند در بخش صندوق هاي سرمايه گذاري و تامين مالي

مدیرعامل تامین سرمایه دماوند با اشاره به دارایی 80 هزار میلیارد ریالی تحت مدیریت این شرکت در مدت کمتر از دو سال پس از تاسیس در تشریح برنامه های آتی شرکت از افزایش سرمایه 100 درصدی به منظور بهبود کفایت سرمایه، خرید ساختمان برای شرکت و افزایش دارایی های تحت مدیریت و تاسیس دو صندوق  سرمایه گذاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی تامین سرمایه دماوند به نقل از مديريت ارتباطات فرابورس ايران، حجت‌اله انصاری مدیرعامل تامین سرمایه دماوند در نشست خبری بازگشایی نماد «تماوند» در بازار دوم فرابورس با اشاره به اینکه تامین سرمایه دماوند در فروردین ۹۹ تاسیس شد و مجوز فعالیت شرکت در مرداد ۹۹ صادر شد، در خصوص دارایی‌های تحت مدیریت این شرکت، گفت: دو صندوق تحت مديريت این مجموعه یعنی صندوق سرمايه گذاري سپيد دماوند و صندوق اختصاصي بازارگرداني لاجورد دماوند در اسفندماه 99 شروع به فعالیت کردند.

وی خاطر نشان کرد: صندوق درآمد ثابت سپید دماوند با 200 میلیارد تومان پذیره‌نویسی شد و در دوره زماني نسبتا كوتاهي رشد قابل ملاحظ اي داشته و اكنون در بین صندوق های درآمد ثابت قابل معامله به لحاظ دارایی تحت مدیریت در رتبه سوم قرار دارد.

انصاری ادامه داد: صندوق لاجورد دماوند نیز که در اسفند 1399 آغاز به فعالیت کرد، اکنون 1300 میلیارد ریال دارایی تحت مدیریت دارد و با توجه به عرضه های اولیه ای که در تماوند در حال انجام است، پیش بینی می کنیم که در 3 ماه آینده این صندوق نیز جزو یکی از صندوق های بزرگ بازارگردانی بازار سرمایه قرار گيرد.

وی افزود: همچنین صندوق سهامی اوج دماوند در 18 آبان 1400 پس از اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز به شروع به کار کرد و از آنجا که بازدهی صندوق‌های سهامی در مقایسه با بازدهی شاخص ارزيابي می‌شوند، بازدهی 21 درصدی این صندوق در شش ماه نخست فعالیت خود بیشتر از بازدهی 19 درصدی شاخص کل بوده ضمن اینکه در بین صندوق های سهامی بازار نیز رتبه مناسبی را دارد.

انصاری اظهار کرد: همچنین مجوز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری مختلط گنبد مینای دماوند را در 21 اسفند 1400 اخذ کردیم، از آنجا که 60 درصد دارایی تحت مدیریت این صندوق‌ها به اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی تعلق دارد، مقایسه بازدهی آنها با بازدهی شاخص چندان منطقی نیست و بازدهی صندوق گنبد مینای دماوند در سه‌ ماه گذشته حدود 11 درصد بوده است.

به گفته انصاري، همچنين تامين سرمايه دماوند درخواست موافقت اصولي صندوق جسورانه ارغوان را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه نموده است، دارايي تحت مديريت صندوق مذكور 10000 ميليارد ريال پيش بيني شده كه بزرگترين صندوق جسورانه كشور بوده و تامين سرمايه دماوند مدير اين صندوق خواهد بود.

وی اظهار کرد: علاوه بر این چهار صندوق، تامین سرمایه دماوند بازارگردانی صندوق سپهر سودمند سینا را نیز عهده دار است که حدود 100 میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت این صندوق است.

انصاری ادامه داد: در حوزه صندوق ها طی هفته جاري توانستیم موافقت اصولی دو صندوق را اخذ کنیم، نخستین صندوق مختص اوراق دولتی درآمد ثابت است که در صورت تایید نام، ندای ماندگار دماوند خوانده می شود و دومين صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت صدور و ابطالی با نام پیشنهادی شکوه دماوند مي باشد، بنابراین تامین سرمایه دماوند در حال حاضر مدیر 6 صندوق سرمایه گذاری است که البته در خصوص دو صندوق اخیر، باید فرایند قانونی تایید نام، برگزاری مجمع، تایید صورت جلسه مجمع از طرف سازمان بورس و در نهایت اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس پس از ثبت صورت جلسه مجمع در مرجع ثبت شرکت ها، اخذ شود.

وی با تاکید بر درخواست مجوز اصولی دو صندوق دیگر یعنی قابل معامله درآمد ثابت نوع دوم با نام پیشنهادی نیلی دماوند و صندوق شاخصی با نام پیشنهادی طلوع دماوند، اظهار کرد: درخواست موافقت اصولی این دو صندوق به اداره امور صندوق های سرمایه گذاری سازمان بورس ارایه شده است.

انصاری با اشاره به اینکه در شروع فعالیت برای اخذ مجوزها با مشکلات بسیاری در حوزه های مختلفی مواجه بودیم، تاکید کرد: تغییراتی که در سازمان بورس و اوراق بهادار اتفاق افتاد، منجر به تسهیل و تسریع صدور مجوزها شد که این امر اتفاق بسیار مبارکی برای بازار سرمایه است و لازم می دانم از همه مدیرانی که کار را تسریع و تسهیل کردند، تشکر ویژه داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه تامين سرمايه دماوند در سال 1400 بسیار فعال بوده و رتبه سوم تامین مالی در بین تامین سرمایه های کشور را کسب کرده، تصریح کرد: با توجه به زمان اندکی که از تاسیس خود شرکت و صندوق های سرمایه گذاری آن گذشته بود، اخذ این رتبه در سال 1400 در حوزه تامین مالی شرکتی یکی از اتفاقات مبارک برای اين شركت مي باشد.

مدیر عامل تامین سرمایه دماوند با توضیح در خصوص تامین مالی های انجام شده طی یک سال اخیر در شرکت گفت: نخستین اوراقی که تماوند منتشر کرد، اوراق اجاره شرکت صنایع و معادن غدیر با رقم 7،000 میلیارد ریال بود، اوراق سرمایه گذاری غدیر از نوع اجاره سهام با مبلغ 20،000 میلیارد ریال، اوراق تبعی شرکت امین توان آفرین ساز با رقم 10،000 میلیارد ریال که البته 4،000 میلیارد ریال نیز برای این شرکت منتشر کردیم، در 14 فروردین 11500 میلیارد ریال اوراق اجاره برای شرکت فولاد غدیر ایرانیان منتشر کردیم و بر این اساس به صورت مستقیم مجموع تامین مالی انجام شده 60 هزار میلیارد ریال بوده که از این رقم 47500 میلیارد ریال تامین مالی شرکتی و 12500 میلیارد ریالی نیز تامین مالی دولتی بوده و به صورت غیر مستقیم یعنی در قالب کنسرسیومی حدود 73 هزار میلیارد ریال اوراق تامین مالی منتشر کردیم. همچنین حدود 1900 میلیارد تومان در تامین مالی اوراق دولتی مشارکت داشتیم که با تاسیس درآمد ثابت اوراق دولتی فعالیت ما در این بخش توسعه قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

به گفته انصاری، در حوزه تامین مالی، در حال حاضر موافقت اصولی انتشار ده هزار میلیارد ريال اوراق برای فولاد غدیر نی ریز اخذ شده و همچنین موافقت اصولی2 هزار میلیارد ریال اوراق توسعه صنایع و معادن غدیر اخذ شده است.

مدیرعامل تامین سرمایه دماوند در تشریح سایر خدمات تامین مالی این مجموعه به پذیرش چندین شرکت اشاره کرده و گفت: حدود 35 گزارش ارزشگذاری، افزایش سرمایه و چند شرکت برای پذیرش انجام شده که از این بین شرکت بین‌المللی صنایع و معادن غدیر با عنوان «وکغدیر» با ارزش‌گذاری چند ده هزار میلیارد تومانی در بورس تهران درج شده و به زودی عرضه اولیه خواهد شد.

مدیرعامل تامین سرمایه دماوند با اشاره به این نکته که ما بازارگردان شرکت «وکغدیر» هستیم، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال 1401 تعداد شرکت‌های تحت مدیریت صندوق بازارگردانی ما 4 تا 5 شرکت باشد و بازارگردانی این شرکت‌ها باعث رشد سرمایه تحت مدیریت در صندوق لاجورد دماوند خواهد شد.

وی در خصوص افزایش سرمایه شرکت نیز، اظهار کرد: تامین سرمایه دماوند با سرمایه 200 میلیارد تومانی تاسیس شد که با توجه به الزام سازمان بورس مبنی بر سرمایه حداقلی 500 میلیارد تومان برای شرکت های تامین سرمایه، افزایش سرمایه از 200 به 700 میلیارد تومان در مهرماه 1400 به ثبت رسید که این موضوع به بهبود کفایت سرمایه شرکت کمک کرد و در حال حاضر سرمایه حداقلی تامین سرمایه ها  به  هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه دماوند، علاوه بر اخذ موافقت اصولی تامین مالی سي هزار میلیارد ريال ، حدود 70 هزار میلیارد ريال تامین مالی در تماوند در حال بررسی است که با توجه به این موضوع و لزوم کفایت سرمایه، پیشنهاد هیات مدیره به مجمع در خصوص افزایش سرمایه 100 درصدی از 7000میلیارد ريال به 14000 میلیارد ريال ارائه شده و تلاش می شود که قبل از برگزاری مجمع 1401 شرکت، این افزایش سرمایه به ثبت برسد و با ثبت این افزایش سرمایه تماوند در جمع 4 تامین سرمایه بزرگ کشور قرار خواهد گرفت.

انصاری با بیان اینکه در حوزه ابزارهای مالی، یکی از هدف‌گذاری ‌ها  از ابتدا، طراحی ابزار جدید بود، خاطر نشان کرد:  در حال طراحی ابزار نوین هستیم که اكنون در مراحل پایانی مطالعات طراحی این ابزار قرار داريم و البته  ابزار مذکور در دنیا معامله می شود، لیکن بومی‌سازی این ابزار با مبانی فقهی در حال انجام است و البته به دلیل جدید بودن آن فرآیند زمان‌بر است اما تحولی در حوزه ابزارهای مالی اسلامی خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به دارایی 80 هزار میلیارد ریالی تحت مدیریت این شرکت در مدت کمتر از دو سال پس از تاسیس در تشریح برنامه های آتی شرکت از افزایش سرمایه 100 درصدی به منظور بهبود کفایت سرمایه، خرید ساختمان برای شرکت و افزایش دارایی های تحت مدیریت و تاسیس دو صندوق  سرمایه گذاری خبر داد.